Friday, 18 July 2014

Project North niet meer doen

(a Dutch post this time)

Ik heb al meerdere keren geschreven over coördinaten in Revit maar graag zou ik hier toch nog maar eens een post aan willen wijden aangezien ik de laatste tijd toch veel projecten tegen kom waar het fout gaat.

Vaak krijgen architecten een Autocad tekening die op RD coördinaten staat. Regelmatig ziek ik dat er vervolgens een kruising van stramien lijnen of een of ander punt, in de tekening, wordt gekozen als referentie punt waarmee wordt uitgewisseld. Doe dat niet! Waarom niet? Je krijgt zo altijd een punt met veel decimalen. (cijfers achter de comma) Ik raad je aan om een punt te maken dat op precies hele coördinaten ligt! Dit heeft als voordeel dat je geen afrondingsverschillen hebt. Voor de xyz coördinaten vallen die afrondingsverschillen misschien nog wel mee maar niet als je met verdraaiingen gaat werken.

Het nulpunt van het RD systeem ligt niet in Parijs. Maar ten oosten van La Celle-Saint-Cyr.


Ik zie vaak dat mensen een blokje maken voor in Autocad die de coördinaten uitleest. Pas geleden zag ik een blok die dat in attributen stopte. Jammer alleen was wel dat de attribuut waarden niet overeen kwamen met de plaats waar het blokje stond. Als je field in je attributen in Autocad gebruikt dan kan je bij het plaatsen / verschuiven de waarden automatisch laten updaten.

In het verleden heb ik meerdere mensen uitgelegd hoe je coördinaten van een dwg in Revit kunt krijgen met het commando acquire. Al enkele jaren doe ik dat zelf niet meer en leg ik dat ook niet meer uit maar doe ik dit handmatig! Dit ben ik destijds gaan doen vanwege afrondingsverschillen.

Al vanaf het begin dat ik met Revit werk heb ik een redelijke hekel gehad aan het true north project north in Revit. Dit kwam vooral omdat het of net niet zo reageerde zoals ik wilde of omdat gelinkte dwgs aan de wandel gingen. Er is nog een nadeel aan true north project north. Je kan maar één verdraaiing instellen. Stel dat je een project heb waar meedere delen verdraaid staan en je zou die toch graag orthogonaal kunnen modelleren dan gaat dat niet met True North Project North. Dit gaat wel met meerdere scope boxen.

Ook een fout die ik tegen kwam was dat men coördinaten en rotatie uit een autocad tekening heeft overgenomen om vervolgens in het project met het afgeronde getal verder te werken.
De waarde was: 60,38872747670° en werd verder gewerkt met 60.389
Hieronder een een excel tabel met het effect van deze afronding:

Lees als volgt:
Als de hoek = 60° en de aanliggende is 1 meter (1000mm) dan is de overstaande 1732,05 mm (afgerond)
Als de hoek = 60,4° en de aanliggende is 1 meter (1000mm) dan is de overstaande 1760,32 mm (afgerond)
Het verschil tussen de lengte van de overstaande met een hoek 60° of met 60,4° = 28,27 mm
Als je helemaal onderaan rechts kijkt dan zie je dat:
Als de hoek = 60,3887° en de aanliggende is 1000 meter of de hoek = 60.38872747670° en de aanliggende is 1000 meter. Dan zit er tussen die twee nog steeds bijna 2mm verschil. 

Oftewel zelfs tussen 3 en 4 cijfers achter de komma gaat het al snel erg fout. Waarom zeur ik hierover? Als we een clashcontrole gaan doen die op mm kijkt dan krijg ik dus heel veel clashes. Als iedereen met dezelfde fout zou werken dan is er niets aan de hand. Maar daar gaat het nog wel eens mis. 

Als je afspreekt om geen true north project north verdraaiing toe te passen maar daarentegen met scopeboxes te werken heb je heel dit probleem niet!

mijn advies is dus, geen dwg linken in je project om coördinaten te acquiren en zeker geen true north project north toepassen. (oh en teken ook geen lijn van het Autocad 0.0 naar je situatie!!!) Wat dan wel?
  1. Maak een punt in autocad op afgeronde coördinaten .
  2. Schrijf deze coördinaten weg in een textbestand
  3. Vul deze coördinaten in bij het projectbasepoint
  4. Link de dwg met manual origin
  5. verplaats de dwg zodat het eerder vastgelegde punt op het project basepoint komt te liggen
  6. Link een (eventueel) volgend revit bestand origin to origin
  7. Publish de coördinaten van de host naar de link
  8. exporteer een 3D view naar nwc (navisworks)
  9. Append de dwg en het nwc bestand, deze moeten nu op elkaar liggen

voor een uitleg over scopeboxes (engels) kijk hier:scope box





Google+ Badge