Friday, 22 June 2012

Revit materialen

(english version will come soon)


Materialen 
zijn in Revit2013 flink op de schop gegaan. Er was al een behoorlijke verandering in Revit 2012. (klik op de plaatjes voor uitvergrotingen)


Belangrijk om te begrijpen:
  1. Materialen worden opgebouwd door middel van assets
  2. Materialen worden beheerd in een .adsklib bestand
  3. Materialen worden uit deze bibliotheek het project in gekopieerd
  4. Er is geen link tussen de instellingen van materialen in de bibliotheek en het project
  5. Het zelfde materiaal in project 1 kan dus anders zijn dan dit materiaal in project 2
  6. Assets worden beheerd in een asset library
Material browser
  1. Filter mogelijkheid voor materialen in het document
  2. Bibliotheek kiezen en filter mogelijkheid voor materialen in de verschillende bibliotheken
  3. opent de material editor
  4. voegt het materiaal toe aan het project
  5. voegt het materiaal toe aan het project en opent dit materiaal in de material editor
  6. Geeft aan welke category een materiaal is. Materialen krijgen een categorie door het in de juiste subfolder van een bibliotheek te plaatsen
  7. Creëert een nieuw materiaal in het project, dus niet in de bibliotheek
  8. voor het openen en creëren van bibliotheken
  9. bestandslocatie Autodesk materialen
  10. bestandslocatie AEC materialen
  11. bestandslocatie  bedrijfsbibliotheek, deze moet je zelf aanmaken en deze zet je op het netwerk zodat meerder mensen hier van gebruik kunnen maken
Material Editor 
De sectie achter material tag zijn de velden die kunnen worden uigelezen door de parameters die je standaard kan toevoegen in de material tag


Assets
Er zijn 4 soorten assets en description parameters:
  1. Graphics
  2. Appearance
  3. Physical
  4. Thermal
Graphic assets
Hier stel je in hoe een materiaal er op een tekening moet uitzien. Hier stel je de doorsnede, aanzicht en shading weergave in. Behalve de interface is hier t.o.v. 2012 niet veel veranderd.

Appearance assets
Hier stel je in hoe het materiaal er gerendered uit moet zien. Hier is wel een grote verandering. Mensen die met 3Dstudio MAX hebben gewerkt zullen een hoop dingen herkennen

Physical assets
Deze zijn van belang voor sterke berekeningen. Deze heb je nodig als je naar bijvoorbeeld robot gaat of structural analysis in the cloud van Autodesk wilt gebruiken.

Thermal assets
Deze worden gebruikt voor energie prestatie berekeningen.

Asset browser
Het belangrijkste onderdeel van een asset is zijn aspect. Wat is het voor een asset.


Materialen en assets kunnen in hetzelfde bestand worden opgeslagen maar ze kunnen geen gebruik maken van de categorien van elkaar. Oftewel je moet bijvoorbeeld een subdirectory beton voor materialen aanmaken en je moet een subdirectory beton aanmaken voor assets. Het valt te overwegen om voor assets een apart bestand te gebruiken. Dit geeft beheer technisch mogelijkheden de rechten voor het material bestand anders in te stellen dan voor het bestand met assets. Het nadeel van verschillende bestanden is dat wanneer je materialen van uit het project wilt toevoegen aan de bibliotheek dat je redelijk wat werk heb om de assets daar te krijgen hoe je ze wilt hebben. Na wat uitzoekwerk ga ik toch de materialen en assets in één bestand stoppen


De naam subdirectory is niet goed het is eigenlijk een categorie die je aanmaakt maar die ziet er uit als subdirectory. 


  1. Material browser
  2. Material editor
  3. Assets browser
  4. Bibliotheek bestand met materialen
  5. Bibliotheek bestand met assets








In het blauw wordt de logische route aangegeven


In het volgende blog schrijf ik een stuk over zelf assets maken.



Disclaimer information
http://danielgijsbers.blogspot.com/2012/08/disclaimer.html

Google+ Badge