Friday, 22 June 2012

Revit Assets

Revit 2013

De materialen die Autodesk mee levert met een installatie van Revit zijn best goed te gebruiken maar je wilt natuurlijk ook zelf materialen en assets kunnen maken.

Materialen aanmaken is simpel en assets zijn wat lastiger

uitgangspunt ik heb een stel jpgs van een fabrikant van houten vloeren en ik wil deze graag als materiaal gaan gebruiken en ik zou ook graag de bijbehorende assets aanmaken

Ik zoek eerst een materiaal die al veel lijkt op wat ik wil gaan maken. In de material editor zoek ik onder AEC materials bij wood. Ik selecteer het materiaal Wood planks en voeg dit toe aan het huidige project.
Ik kan dit materiaal direct toevoegen aan mijn eigen bibliotheek (rechts klikken op het materiaal) of met slepen kan je het kopiëren naar je eigen bibliotheek.

Ik maak een duplicate aan van het materiaal Wood planks deze wordt automatisch dan genoemd Wood planks(1)
  1. Hernoem het materiaal in de material editor naar RusticPlank_56071_JavaTeak
  2. Stel de Graphic assets in. Let op de graphic assets zijn niet gelinkt. zodra je een materiaal aanmaakt krijg dit direct ook een eigen graphic asset 
Appearance Asset maken
Let op appearance zijn gelinkt.
Uitgangspunt ik heb nu twee materialen die naar dezelfde asset verwijzen. Dit is een gevolg van het dupliceren van materialen. Als ik dus bij materiaal 1 (Wooden planks) iets wijzig verandert dit direct ook bij materiaal 2 (RusticPlank_56071_JavaTeak(

Ik wil dus nu op basis van de appearance asset van het gedupliceerde materiaal een nieuwe appearance asset maken. Belangrijk dat dit goed gedaan wordt want anders verander je dus materiaal (Wooden planks) en dat wil je niet.
  1. Is het materiaal wat we nu aan het wijzigen zijn
  2. is de asset die ook gelinkt is aan mateiaal (Wooden planks) pijl 3
kies voor duplicate, je krijgt dan een asset die hetzelfde is maar met een andere naam. Deze asset zit alleen in dit document! Geef deze asset eerst een goede naam. Ik kies er voor om de naam van het materiaal te gebruiken. vervolgens ga je de andere instelling aanpassen naar wat ze moeten zijn. Meest belangrijke nu, vind ik, is het plaatje veranderen voor de rendering. 
Klik op het plaatje voor de texture editor en klik op de text eronder om een ander plaatje te kiezen.

Ik ga niet in op de render settings want dat is een compleet ander hoofdstuk.

Physical assets
Ik heb deze jpgs van mFlors dit zijn pvc vloeren en op hun site hebben ze ook netjes allerlei eigenschappen vermeld van de vloeren. Daarom zal ik ook die in assets gaan verwerken. Belangrijk is dat ik niet andere assets aanpas maar een nieuwe asset aanmaak en daarin de informatie verwerk.
  1. rechter muis knop op de Physical asset klikken en kiezen voor duplicate
De naam van de physical asset verander ik in Mflor want deze asset ga ik voor meerdere materialen gebruiken. Als je een asset kopieert staat deze alleen in het huidige document. (rvt bestand) Rechts klikken op de asset geeft je de mogelijkheid om de asset toe te voegen aan je eigen asset bibliotheek
Om te voorkomen dat dit materiaal zou gaan worden meegenomen tijdens constructieve berekeningen stel ik een hoop eigenschappen in op 0.

Thermal Assets
kies voor duplicate, je krijgt dan een asset die hetzelfde is maar met een andere naam. De naam van de thermal asset verander ik in Mflor want deze asset ga ik voor meerdere materialen gebruiken. Als je een asset kopieert staat deze alleen in het huidige document.  

Let op verschillende assets mogen niet dezelfde naam gebruiken. Als je deze in dezelfde bibliotheek plaatst overschrijven ze elkaar!

Vul de informatie in en wijzig de properties! 
Voeg de asset toe aan bibliotheek, rechter muis knop op de asset en kies. 

(later heb ik er voor gekozen om de assets te gebruiken van Polyethylene - LDPE van thermal en Physical deze leken mij beter aan te sluiten bij het materiaal dat ik probeer te maken.)

Samen vattend
Assets link je aan een materiaal vanuit het project. Assets worden dus vanuit de bibliotheek eerst het project in gekopieerd
Assets die je aan past worden alleen in het huidge rvt bestand aangepast
Assets die je hebt gewijzigd en terug stop in de bibliotheek en over de oude assets heen schrijft hebben geen invloed op andere projecten
Assets worden vanuit de bibliotheek gekopieerd naar het project er wordt geen link tussen het project en de asset in de bibliotheek gemaakt
Er is wel een link als een asset in een project door meerdere materialen wordt gebruikt! Die link is dan ALLEEN in dat project (rvt bestand)

Oftewel zie plaatje
  1. het materiaal met de huidige assets
  2. In de asset bibliotheek staat een verbeterde versie van die asset

dan moet je die asset dus replacen. zie pijltjes Als de naam van de asset niet is gewijzigd zal deze het project in worden gekopieerd met een toevoeging op de naam. De oude asset kan je terug vinden in de asset browser bij document asset of unreferenced assets.

eventueel valt er te overwegen om voor de verschillende assets verschillende bibliotheken te maken. 

Nog een laatste stap, hoe maak je snel de andere materialen van mFlor?
  1. Duplicate material
  2. Rename nieuwe materiaal
  3. Duplicate Appearance Asset
  4. Rename  Appearance Asset
  5. Pass de asset aan waar nodig
  6. Add material to bibliotheek
  7. Let op de benodigde assets gaan met het materiaal mee in de material library deze worden dus niet naar je apart aangemaakte asset library gestuurd
  8. zoek uit of je de materialen en assets nog naar de juiste categorie moet schuiven 
Conclusie 
wat je in een project doet heeft geen effect op andere projecten. Wat je in de bibliotheek wijzigt heeft geen effect op projecten. Je moet die Asset dus eerst aan het project toevoegen door middel van het materiaal aan te passen en de asset te wisselen voor die van de bilbiotheek. De interface mag nog wat verbeterd worden maar ik raad je aan om goed tijd te stoppen in de materialen en assets want steeds meer analyse tools gaan hier actief gebruik van maken!


Disclaimer information
http://danielgijsbers.blogspot.com/2012/08/disclaimer.html

Google+ Badge